Jay Reeve: Review on 2018 001

Jay Reeve: Review on 2018

birgit
Birgit Roobol - 27 december 2018

Het einde van het jaar nadert. Tijd voor recaps, reviews en terugblikken op het afgelopen jaar. Samen met artiesten kijkt Hardstyle Report terug. Op hun successen, dromen, veranderende koers, nieuwe tracks, memorabele optredens en de belangrijkste momenten van hun carrière in 2018. Maar we blikken natuurlijk ook vooruit; wat heeft 2019 voor ze in petto en wat willen ze volgend jaar van hun bucketlist strepen? We trappen af met hét upcoming euforische talent van 2018. Dit is een Review on 2018 met Jay Reeve!

– Julien Raasing brak brak het afgelopen jaar keihard door als Jay Reeve met zijn hit ‘The Blackbird’. Julien, welkom bij Hardstyle Report. Jij hebt volgens mij een heel bijzonder jaar achter de rug. Hoe heb jij 2018 zelf ervaren?
“Dat klopt! 2018 is voor mij een heel bijzonder jaar geweest. Voordat ik ‘The Blackbird’ releasede, had ik best een tijdje geen muziek uitgebracht. Ik was druk bezig in de studio met nieuwe muziek, maar het was echt een periode van onzekerheid. Ik wist eigenlijk niet zo goed waar het met mijn carrière naartoe ging. Hierdoor liep ik vaak vast en dat werkte ontzettend demotiverend.

En toen veranderde ineens alles: ik kreeg een bericht van Wildstylez. Hij vroeg of ik mijn tracks ‘The Blackbird’ en ‘Don’t Give Up’ op zijn label Lose Control Music wilde uitbrengen. Een droom die uitkwam! ‘The Blackbird’ kwam uit in februari en vanaf dat moment zit mijn carrière ongelofelijk in de lift. Mijn boekingen gingen top, mijn fanbase groeide en ik kreeg ontzettend veel support. Ook de releases daarna zijn onwijs goed ontvangen. 2018 is voor mij het jaar waarin ik Jay Reeve op de kaart heb gezet. En nu moet ik mijzelf gaan bewijzen. Gaaf en superspannend tegelijk!”

– Wat is er het meest veranderd aan je leven in 2018?
“In mijn dagelijks leven is niet heel veel veranderd. Ik ben nog steeds iedere dag in de studio te vinden om nieuwe muziek te maken, maar ik heb wel veel meer optredens. In Nederland én in het buitenland. Ook krijg ik steeds vaker berichtjes van fans, waarin ze me vertellen hoe vet ze mijn muziek vinden en wat het voor ze betekent. Dat geeft me enorme boost en het werkt heel erg motiverend. Ik ben hier echt superdankbaar voor!”

– Welke dromen zijn er in 2018 uitgekomen?
“Pfoe, heb je even? Haha. Ik heb mijn muziek op het label van Wildstylez mogen releasen. Ik luister zijn muziek al sinds 2007 en hij is voor mij een grote inspiratie. Ook heb ik voor het eerst mijn eigen track gehoord in het GelreDome. Hard Bass 2018, dertigduizend mensen in de zaal, die waanzinnige lichtshow, bizar!

Dan is mijn muziek ook nog gedraaid op SlamFM, heb ik support gekregen van Headhunterz in Hard With Style en tijdens zijn optredens, zijn er tracks van mij op het album van Defqon.1 en Qlimax verschenen en heb ik een #1 hit gescoord op Hardstyle.com en SlamHardstyle.

Daarnaast heb ik in 2018 heel veel vette optredens gehad, zoals op Intents Festival, Rebirth Festival en mijn eerste keer in de Ziggo Dome tijdens Q-dance presents: Project One | Reflections of The Eternal. Maar ook optredens in Zweden, Frankrijk, Duitsland, België en China. Dat ik met mijn muziek in zoveel landen terecht ben gekomen, had ik nooit durven dromen.”

– Zoals je zelf al zei, dit jaar ben je echt doorgebroken met jouw track ‘The Blackbird’. Hij is onder andere door Headhunterz en Wildstylez gedraaid, in twee weken 60.000 keer gestreamd op Spotify en het was een #1 op Hardstyle.com. Hoe was dit voor je?
“Eerlijk? Voor mij kwam dit allemaal best onverwachts. Op het moment dat ik ‘The Blackbird’ af had, wist ik niet dat deze track mijn carrière zo’n enorme boost ging geven. Maar dat maakt de impact natuurlijk alleen maar vetter! Ik ben echt omver geblazen met alle reacties en support.”

– Je hebt vier platen uitgebracht het afgelopen jaar. Welke track is je favoriet?
Ieder track heeft zijn ‘eigen dingetje waar ik trots op ben. ‘Don’t Give Up’ met Xense heeft een heerlijke zomerse vibe door de melodie, saxofoon en vocals. Mijn track ‘I Want It’ met Envine vind ik zelf heel tof door de classic hardstyle invloeden en in ‘What It Is’ ben ik heel erg blij met de melodramatische sfeer die de melodie met zich mee brengt. Maar als ik een favoriet moet kiezen, dan toch wel ‘The Blackbird’. Als ik mensen deze melodie keihard hoor mee schreeuwen, krijg ik een enorme lading kippenvel.”

Naast het enorme ‘The Blackbird’ succes, wat is jouw absolute hoogtepunt van 2018?
“Mijn optredens in China! Dat ik daar helemaal naartoe mocht reizen door de muziek die ik maak… dat blijft bizar. Ik heb daar twee optredens gedaan met Miss K8 waarvan één in Foshan en één in Bejing, en beide waren supervet. In China hebben ze hele toffe clubs met enorme lichtshows en de mensen daar zijn heel enthousiast. Ondanks dat ik vooral veel moest vliegen en reizen, heb ik ook nog een dag kunnen genieten in Bejing. #djlife, haha. Ik kijk nog graag op deze reis terug, het was echt een hele dikke ervaring!”

– Je fanbase is het afgelopen jaar een flink gegroeid. Wat is het meest memorabele moment dat je hebt meegemaakt met je fans?
“Ik denk dat dit de momenten zijn geweest waarbij ik realiseerde dat mensen echt voor mij kwamen. Het gevoel dat je krijgt wanneer het publiek jouw nummers meezingen, is echt geweldig. Of dat nu voor een klein of groot publiek is, iedere keer weer krijg ik een enorme lading kippenvel.”

– Wat wil je graag anders doen in 2019?
“Ik wil niet perse dingen anders doen, maar ik moet nog wel op zakelijk gebied wat keuzes maken, zodat ik me in 2019 voor de volle honderd procent kan geven. Maar verder gaat het ontzettend goed, dus blijf ik vooral doorgaan in de hoop nog meer mooie mijlpalen te behalen.”

“Ik krijg steeds vaker berichtjes van fans waarin ze me vertellen hoe vet ze mijn muziek vinden en wat het voor ze betekent. Dat geeft me enorme boost en het werkt heel erg motiverend!.”

– Met welke artiest wil je graag samenwerken in 2019?
“Er zijn heel veel artiesten waar ik tegenop kijk en waar ik nog veel van kan leren. Maar het lijkt me heel vet om met Wildstylez, Headhunterz of Sound Rush samen te werken, en onze stijlen matchen ook goed!”

– Wat staat er op jouw bucketlist?
“In 2019 ga ik weer keihard werken om mezelf te overtreffen, en om vooral nog meer vette tracks te maken. De hiervoor genoemde samenwerkingen! Er valt altijd genoeg te leren op het gebied van muziek maken, dus daar blijf ik mee doorgaan. Maar dromen mag, dus ik wil ook heel graag op de UV stage van Defqon.1 staan. Dit is dé stage waar een euforische artiest zichzelf kan laten zien, en daarnaast is het geluid en de sfeer daar altijd top! Die hoop ik echt nog een keer van mijn lijstje te kunnen strepen.”

– Hoe ga je oud en nieuw vieren?
“Ik heb geen optredens gepland staan, dus ik denk dat ik het met mijn vrienden in de Achterhoek vier. Even geen hardstyle, maar gewoon gezellig het nieuwe jaar inluiden!”

– En last, but not least: heb je nog goede voornemens voor 2019?
“Eerlijk? Niet echt. Ik denk dat ik heel cliché ga beginnen door meer te gaan sporten en wat bewuster te eten. Maar gegarandeerd dat ik op de lange termijn waarschijnlijk gewoon weer in mijn eigen ongeregelde flow terugval. Mijn 2019 zal voornamelijk in het teken staan van veel goede muziek blijven maken, dat vind ik het belangrijkst.”

Wil jij met nog meer dj’s terugblikken op het afgelopen jaar? Houd Hardstyle Report dan in de gaten. Iedere dag vind je een nieuwe ‘Review on 2018’ met een nieuwe artiest.